zomerkamp2014.reismee.nl

Dinsdag 26 augustus

De dag na maandag is de dag na een rustige nacht. Voor de jongsten gold dat na het douchen nog even alle tassen van de grond gehaald moesten worden om te zorgen dat ze niet nat zouden worden wanneer de slaapzaal onder zou lopen. Dat was vorige week tijdens een hoosbui namelijk ook gebeurd. Dat omhoog zetten van tassen en koffers lijkt simpel, maar het betekende ook dat alle spullen in de goede koffers terecht moesten komen. Het weerwolven duurde best lang en daarna ging de hele bende nog “even” douchen. Ondanks de regen en het binnenprogramma werd het dus toch een korte nacht. Groot voordeel van het slechte weer is wel dat teken zich eigenlijk niet laten zien, dus dat scheelt onze EHBO-dames ongelooflijk veel tijd.

Ondanks de korte nacht zat iedereen om half negen weer fris en fruitig aan het ontbijt. De tafels voor het ontbijt waren trouwens gedekt door de jongste dames. Die waren op tijd wakker en wilden wel wat doen. Helemaal goed en ook nog snel. Want toen Tara de eetzaal binnenkwam om te helpen stond alles al klaar!!! Nadat de oudste jongens en meiden al aan het afwassen waren geslagen betekent dit dat wij als leiding niets meer hoeven te doen. Dat belooft een lekker relaxed einde van de week. Verder begon het ontbijt waar de vorige dag was geeindigd: met regen. Op buienrader was goed te zien dat wij boften: Loon op Zand zat precies op de rand van het regengebied en die belofte kwam helemaal uit.

Vandaag stond de speurtocht op het programma. Een ochtend en een middaggedeelte door het bos en over de hei lopen en ondertussen opdrachten doen. Voor alle meelezers wat voorbeelden van de vragen: hoeveel verschillende acteurs hebben James Bond gespeeld, noem zo veel mogelijk Disneykarakters uit films waarvan de naam in het Nederlands begint met een D (zoals Donald Duck of Doornroosje) en bij hoeveel bezoekers krijgt een film de status diamant? Een andere opdracht ging over spreekwoorden waarbij de groep ook drie spreekwoorden uit moest beelden. Dat leidde tot mooie varianten als “al draagt .... een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding” of “beter 10 ... in de lucht dan 1 in je hand”. Ging allemaal zonder gemeen te worden, maar wanneer je eenmaal begint met dat soort spreekwoorden kun je best lang doorgaan. Wat verder opvallend was, was dat echt helemaal niemand klaagde over de regen. Buiten zijn is blijkbaar toch leuker dan binnen zitten.

’s Avonds stonden pasta met rode saus of rijst met Chicken Tonight op het programma. Onze selectiespelers aten rap als eersten en sprongen vervolgens in de auto om een wedstrijd te gaan spelen. De overblijvende leiding werd ook nu weer verrast door afruimende, toetjes uitdelende en afwassende kinderen. Niemand bang om vieze handen te krijgen en Valerie kreeg het zelfs voor elkaar om de manden met spullen in en uit de vaatwasser te tillen en dat is een prestatie op zich. Verder noemen we even geen namen, maar alle dames en heren weten dat we het echt geweldig vinden dat we geen corveebeurten uit hoeven te delen maar gewoon vrijwillig hulp krijgen. Melissa vond het trouwens iets minder geweldig, want Anouk kreeg het voor elkaar de vaatwasser open te trekken toen deze nog draaide, dus dat betekende dat Melissa binnen toch weer in de regen stond.

Omdat het na het eten nog steeds regende en op de paden plassen liggen waar je tot je enkels inzakt (zelf getest, is niet slim op sportschoenen) werd het vanavond toch weer een binnenavond. Bij het klaarzetten van de bingoprijzen kwamen Indyra en Richenna aan Renate vertellen dat ze over drie dagen wel 6 uur gaan douchen omdat ze voor de bonte avond echt schoon willen zijn. Dat zijn mooie voornemens. Verder is het in de eetzaal echt onrustig. Bij iedereen die bingo roept gaat de hele zaal los met “valse bingo, valse bingo”. Ik denk dat dat tot in Rotterdam te horen is. Ik had geen idee dat bingo spelen zo inspannend was. Verder hoor je na elk nummer dat wordt omgeroepen een keer of vier “welk nummer was dat” en gelijk daarna uit 50 kelen “st, st, st”. Frits helpt met de organisatie zodat iedereen het allemaal goed kan volgen en net hebben Koen en Samuel allebei gewonnen en zit de hele zaal te roepen”kies nagellak, nagellak, nagellak, nagellak”. Dat de jongens ondanks die enorme druk toch iets kiesen wat ze zelf leuk vinden pleit voor ze. Neymar jr heeft nu trouwens een valse bingo, maar die mag geen liedje zingen omdat hij expres bingo riep om een liedje te mogen zingen. Zo streng zijn de regels hier dan weer wel.

Voor nu (het is 21:51 uur) is dit het weer even. Mocht u zich afvragen hoe het met uw zoon en/of dochter gaat: het gaat goed. Niet alleen om u gerust te stelen, maar gewoon omdat het zo is. Dat is te zien op de foto’s die ook op deze site staan. Daar hebben we van verschillende mensen inmiddels bijdragen voor gehad om extra foto’s te kunnen plaatsen. Helemaal goed, hartstikke bedankt en daar maken we natuurlijk dankbaar gebruik van, maar voorlopig hebben we voldoende ruimte. Wanneer u nog iets voor het kamp wilt doen, leest u dan vooral het verslag en kijk dan vooral naar de foto’s, daar doet u ons en uw kind(eren) een groot plezier mee.

Ulrich Oron

Hallo, dank voor deze superleuke verslagen! Lennart heeft het vast naar zijn zin! Groeten Ulrich en Anne

Lisette van Toledo

Heel leuk om elke dag de belevenissen van de kinderen in Loon op Zand te kunnen volgen dankzij jullie leuke verhalen en foto's. Veel dank ervoor!