zomerkamp2014.reismee.nl

vrijdag 29 aug

De laatste hele dag.

Vanochtend zaten een paar mannen slaperig voor de slaapzaal. Beetje duffe ochtend zo na een lange Eftelingdag en een toch wel nat dodende straal waarna de lichten pas om een uur of half vier uitgingen. Ineens werden deze mannen wakker geschud door een knal: er kwam een auto aan en die reed op het plein voor onze slaapzalen tegen een betonnen plantenbak aan. Geen schade, maar wel genoeg reden om eens op te kijken. Komt er een kerel uit die auto die zes taartdozen uit zijn auto tilt. O, feestje bij Paul en Natasja (de eigenaren van de kampeerboerderij) denk je dan, maar die koekenbakker loopt naar ons toe en zegt "hier zijn jullie taarten". Blijken we zo maar taart voor iedereen te krijgen van de ouders van Lennart. Dozen even opengemaakt, foto gemaakt en straks gaan we ze lekker opeten. Na de eerdere dozen chocolade van de ouders van Tess dus weer een grote verrassing. Toeval bestaat trouwens niet, daar zijn we hier wel uit. Lees namelijk het verslag van gisteren nog maar eens na en kijk eens welk kind we daar als laatste hebben genoemd.

Het ontbijt was gezellig. Jet vroeg tot welke leeftijd je mee mag. Op het antwoord dat dat in ieder geval tot je 16e is, antwoordden ze dat ze dan voorlopig nog mee mag. Ze is 9, wordt bijna 10, dan 11, dan 13, dan 14, dan 15 en dan pas 16. Ingmar reageert daar heel gevat op door te zeggen "o, dan mag ik een keer meer want ik word ook nog 12". Jet is dus niet helemaal scherp meer. Verder snapt ze niet dat haar vader ouder is dan Hans maar dat Hans wel grijs haar heeft en heeft ze een weddenschap afgesloten. Zelf weet ze zeker dat ze nooit ander haar wil, wij denken dat ze over 5 jaar een lange vlecht heeft. Er staat 10 cent op, die krijgt ze wanneer zij wint of wanneer wij niet winnen, we zijn benieuwd.

Nu het toch over haar gaat en we Ingmar hebben genoemd: volgens hem zit zijn haar altijd zoals het nu zit, wij denken dat hij daar echt een uur per ochtend mee bezig is. Het is geföhnd, getoupeerd en er zit ongetwijfeld nog veel meer tijd in. Grappig is dan wel dat Pim naast hem zit met een t-shirt waarop staat bad hair day en dat daar een plaatje onderstaat van een mannetje met een kapsel dat precies hetzelfde zit als het haar van Ingmar.

Vanavond gaat Jens na de bonte avond naar huis omdat hij morgen moet sporten. We denken jammer maar wel mooi dat er dan vast wat opgeruimd kan worden in de slaapzaal waar hij ligt, want dan wordt de puinhoop van natte door elkaar liggende kleren weer wat minder. Blijkt Jens de enige te zijn die al zijn vuile kleren netjes in plastick zakjes in een tas heeft gedaan. Nu Jens zijn spullen zijn ingepakt, zien we behalve dat er een slaapzak minder ligt dus (helaas) geen enkel verschil met hoe het er voor dat inpakken uitzag. Wordt nog hard werken dus, bij deze alvast een excuus mocht een van uw kinderen met een verkeerde shirtjes thuiskomen of een broek missen. Het twee keer op een dag omkleden, het apart houden van natte en droge kleren, het feit dat alle kleren dezelfde maat hebben en het feit dat veel shirts en broeken op elkaar lijken maken dat er af en toe iets door elkaar is gekomen...... Voor Jacqueline: we proberen Justin wel in zijn eigen kleren naar huis te laten komen.

's-Ochtends spelen we op verzoek nog twee keer het oasespel. Jongens tegen meisjes, Christiano gaat keihard achter Koen aan en wordt uiteindelijk geholpen doordat Samuel Koen tikt. Jongens tegen de meisjes dus dat is logisch.....

Met de twee oudste "dames" worden even alle jongens besproken, die hebben eigenlijk allemaal wel iets aantrekkelijks alleen André en Anthony worden niet genoemd. Kan natuurlijk ook komen omdat ze tijdens het spel zelf de oudste dames zijn, ze zijn geruild voor twee echte dames. Ter geruststelling: ze slapen ondanks hun tijdelijke vrouwelijkheid vannacht niet op de meidenslaapzaal. Was waarschijnlijk de belangrijkste reden dat ze dame wilden worden, helaas voor hen gaat dat niet lukken. Dankzij de eerdere transfer zijn Sipke en André top-oasespeler: zij hebben drie keer gewonnen alle anderen twee keer of zelfs maar een keer. Die moet je dus in je team hebben.

'S-middags vossenjacht. Kogelstoten bij Goofy, skippyballen bij Sneeuwwitje, memory bij minnie mouse, spijkerbroekhangen bij koning Louis en spijkerslaan bij de Hulk. Bijzonder bij het spijkerbroekhangen is dat de beste tijd steeds langer wordt. Bij de laatste twee groepen komt eerst Kylian boven de 71 seconden die tot dan toe de beste tijd was, gaat Caitlin daar weer overheen en zet Eefje een nog betere tijd neer. Topprestatie van de dames dus. Verder ook een uitslag omdat die vanavond niet is verteld: deze vossenjacht wordt gewonnen door groep 3, de groep met Anouk Kamp, Iris, Julie, Caitlin, Lennart, Lotte, Marloes, Kylian en Frits.

Na het diner worden Alyssa en Centaine opgehaald in ruil voor een doosje bonbons (hoewel dat erg lief en lekker is, ook nu weer onze dank, is dat zeker voor de jongens een slechte ruil) start de Oscaruitreiking. De opening is van Conchita Wurst (vertolkt door Hubert die echt eenzelfde baard heeft als die songfestivalwinnaar en live zingt). Er zijn diploma's voor de winnaars van verschillende spellen uit afgelopen week, maar ook voor niet-vermoede talenten. Denk aan beste haardracht (Melvin), beste dier tijdens het dierengeluidenspel (Imre en Melissa als varken) of grootste blauwe plek (Tam). Dat Ingmar de award voor het minste kammen van zijn haar wint zal na bovenstaande tekst geen verrassing meer zijn. Voor best verklede persoon wordt geen award uitgereikt, maar hoe geweldig de kids er ook uitzien, die zou ongetwijfeld zijn gewonnen door Pinokkio. Verder werden er 8 minitoneelstukjes opgevoerd, werd er een wedstrijdje gehouden en was er muziek. Nu hebben we de eetzaal gedweild en hangen we zelf als dweilen in een stoel op weg naar een ochtend lekker schoonmaken.

OP WWW.SPERWERS.NL KOMT ER EEN LINK TE STAAN. WANNEER WIJ VERTREKKEN IS DE BUS VIA DEZE LINK TE VOLGEN.